2016. március 2., szerda

Miért jó a matek?

Ez egy jó kis suli! :-)


 "A „homo ludens" fogalma régóta ismert: az ember minden korban szeretett játszani, versenyezni, hiszen játékra, játszásra mindenkinek szüksége van az izgalom átélése vagy éppen az ellazulás végett. A játék élmény, élvezet, az örömszerzés érdekében végzett tevékenység, amelyben a motívumok és célok egybeesnek, önként vállalt tevékenység, így a gyermek saját maga szabályozza az örömszerzés mértékét. Jelentős szerepe van a lelki egyensúly kialakításában, fenntartásában. Ugyanakkor a játéknak fontos társadalmi haszna is van, jelentős szerepet játszik a társas-kapcsolatok kialakulásában, a kultúra egy része. A játék közben a fair play, a szabályok betartása kerül előtérbe, a helytállás fontosabb a győzelemnél, gazdagodik a jellem, kockázatvállalásra és önfegyelemre nevel.
     

Az emberiség legnagyobb szellemi alkotásai közé tartoznak a táblajátékok. Szűkebb értelemben valamilyen téglalap, vagy négyzet, esetleg hatszög alakú, mezőkre, vagy pontokra felosztott játéktéren, táblán korongokkal, golyókkal vagy bábukkal játszott játékok, mint például a sakk. Tágabb értelemben idesorolhatóak a dominók, a különböző geometriai formákat felhasználó tologatós, játékok is, mint amilyen a pentominók vagy a tangram. Alkalmazásuk során a tanulók a táblajátékon keresztül képessé válnak a pontos, kitartó, fegyelmezett mun­kára, törekednek az önellenőrzésre és képesek lesznek várható eredmények becslésére. A játékot úgy szervezem meg, hogy mindvégig törekedjek a tanulók pozitív motiváltságának biztosítására, önállóságuk fejlesztésére. Ebben a törekvésben fontos terület a matematika alkalmazásának, eszköz jellegének sokoldalú bemutatása, és a tanításban való érvényesítése.

A táblás játékoknak a matematikával való szoros kapcsolata nyilvánvaló, hiszen ez a sajátos ismeretszerzési módszer logikus gondolkodásra, következtetésre nevel. A matematikatanítás célja és feladata a tanulók önálló, rendszerezett, logikus gondolkodásának kialakítása. A diszkussziós képesség fejlesztésével, a többféle megoldás keresésével, megtalálásával és megbeszélésével a logikus gondolkodást fejlesztem, amely a problémamegoldásban, az algoritmikus eljárások során és az alkalmazásokban egyaránt lényeges.

A problémaérzékenységre, a problémamegoldásra nevelés fontos feladat, amelyhez azonban elengedhetetlen a matematikai szövegek megfelelő értelmezése, logikus elemzése, a tanulók minél gyakoribb önállóan tevékenykedése, aktív részvétele a tanítási, tanulási folyamatban.
A logikai játékok alkalmazásának segítségével az elsajátítandó tananyagban feltételezéseket fogalmazunk, fogalmaztatunk meg, amelyek néhány lépésben bizonyíthatóak vagy megcáfolhatóak. Munkám során fontos a bizonyítás iránti igény felkeltése, ezért előtérbe kerül a különféle bizonyítási módszerek megismerése, valamint a fogalmak, szabályok pontos megfogalmazása. Ezzel egy időben alapvetően fontos az absztrakciós képesség fejlesztése, a komplex szemléletformálás, az önálló ítéletalkotás, a problémák különböző oldalról történő megközelítése, a gyakorlatorientáltság, a pontosság, ütemezés és a tervezés fejlesztése.

     Minden sikernek - jelentkezzen az iskolai élet bármely területén - a jellegzetessége, hogy a gyerek hite megerősödik önmagában. Az a tanuló, aki sikert él át, úgy érzi, hogy ő önmaga sok mindenre alkalmas: amikor ötöst kap matematikából, nem csak azt éli meg, hogy sikeresen hajtotta végre az adott feladatot, hanem úgy érzi, hogy szinte minden feladatot sikeresen meg tud oldani. És ez az igazi motiváció. A siker növeli a személyiség önmagába vetett hitét.
Az iskolának abban van óriási felelőssége, hogyan fejleszti a gyerek képességeit, hogyan fejleszti önértékelését, önbizalmát. A gyermeknek hinnie kell abban, hogy az elé állított feladatot meg tudja oldani. Ez pozitívan hat önbecsülésére, amely nagy támasza a tanulmányi előrehaladásnak.

     A képességek kibontakoztatásának egyik útja a tantárgyi előrehaladás segítése, és ezen keresztül az önbizalom növelése. A célunk annak tudatosítása, hogy a teljesítmény kitartó munkával növelhető és tartóssá tehető. Ennek egyik eszköze a különféle versenyeken való megmérettetés.

      A logikai játékok jól használhatóak a konfliktushelyzet kezelésénél, a gyerekek között zajló folyamatokban, amelyben érdekek, értékek, nézetek, szándékok kerülnek egymással szembe nyílt - tevékenységekben is megnyilvánuló - vagy rejtett - tudati, érzelmi szint - formájában. Segítenek a közösségi normarendszer értékrendjének, és ezzel összefüggésben a személyiség kibontakoztatásának, harmonikus fejlődésének optimális fejlesztéséhez, miközben magatartásuk, a környezetükhöz való viszonyuk harmonikussá válik.

     A táblajátékok és táblajáték feladványok mellett a palettát színesítik a kártyajátékok, keresztrejtvények, sík-és térbeli kirakó játékok, dobókockás játékok és a logikai rejtvények is.
     A táblajáték alkalmazásának egyik nagy hozadéka a csapatmunkára való alkalmasság kifejlesztése, amelyben elsősorban a kommunikációs- és elemző készség kap helyet.

     A logikai játékokat remekül tudjuk alkalmazni frontális-, egyéni-, páros- és csoportmunkában személyre szabottan, differenciáltan.

  Nevelési célunk, hogy biztonságos, derűs légkörben egyéni képességeiknek megfelelően fejlesszük a gyermekeket az életkoruknak legmegfelelőbb eszközzel, a játékkal. Emellett konkrét célunk, hogy az alapoktatás befejezésével a gyermekek legyenek életkoruknak megfelelően önállóak, magabiztosak, legyenek képesek gondolataikat érthetően közölni, tudjanak a közösség elvárásaihoz megfelelően alkalmazkodni, érzelmeiket szocializált formában kifejezésre juttatni. Legyenek derűsek, bizakodóak, egymást elfogadóak. Tevékenységünkkel a játékokat helyezzük a középpontba, és katalizátorként alkalmazzuk azokat a gondolkodási, a társadalmi és érzelmi készségek elsajátításában.

A Móra Ferenc Általános Iskolában négy éve ismerkednek a gyerekek táblajátékokkal, amelyben a sakk mellett, több tucat további táblás és logikai játékkal foglalkozunk kisebb-nagyobb mélységben, reneszánszát éli  a Rubik-kocka is..

A versenyzés e játékok mindegyikének sajátossága.  Az iskolánkban alkalmazott versenyeztetési módszereink azonban nem utánozzák a profik bajnokságait, hanem játékosan kötetlenebbek (pl.: „talpon-maradós", „zsetongyűjtő", „hétpróbás"), oldott légkört eredményeznek, s ezáltal gyermek-közelibbek. A sokféle versenyszám egyszersmind késlelteti a csoporton belüli játékerő-sorrend kialakulását. Kinek az egyik, kinek a másik játék lesz az erőssége, ami által cserélődhetnek a nyertes és vesztes szerepek. Az újabb játékok megismerése pedig segít fenntartani az érdeklődést, szórakoztatóan-játékosan fejlesztve olyan készségeket, képességeket, amelyek  a hétköznapi életben is kívánatosak. (pl. talpraesettség, kapcsolatteremtő képesség, stb.)."


Célkitűzések
Nevelési célok (erősítendő képességek, viselkedésformák):
  • kapcsolatteremtés, empátia, együttműködés
  • a szabályok szükségessége, betartása, megváltoztatása
  • a megegyezések kialakítása és betartása
  • fegyelmezettség, rendszeretet
  • kudarctűrés, türelem
  • sikerorientáltság, talpraesettség
  • szociabilitás, udvariasság
  • merészség, kockázatvállalás és megfontoltság
  • kitartás, elszántság, célorientáltság
  • határozottság, a felelősség vállalása
  • nyerő és vesztő helyzetek
  • nemzeti öntudaterősítés                                                                                                 (magyar találmányok: Bűvös kocka, Pikk-pakk, Rotary, Magyar malom, Magyar kártya, Tamba, Hungariqa pentominó)
  • magyar sikerek: Sakk, Tantrix, Go, Bridzs

Fejlesztendő szellemi és pszichikai képességek:
  • lényeglátás-lényegkiemelés, rendszerszemlélet
  • összpontosítás, tartós figyelem
  • logikus gondolkodás
  • intuíció (sejtés), kreativitás
  • emlékezet, elmélyedés
  • képzelet, absztrakció
  • önállóság
  • analitikus gondolkodás

Fejlesztendő készségek:
  • lényegre törő fogalmazás
  • szövegelemzés-szövegértés
  • térszemlélet
  • becslés
  • kategorizálás, csoportosítás, rendszerezés
  • alternatíva-felmérés, véleményalkotás, döntés
  • tájékozódás (lenn-fenn, jobbra-balra, kint-bent, balra mellette)
  • térképhasználat -navigálás
  • viszonyítás (kicsi-nagy, kevés-több-sok, relativitás)
  • alkudozás-vitázás-érvelés (előny-, hátrány- értékelés)


Kedvező feltételek teremtése az alábbi követelmények számára:
  • önálló ítéletalkotásra nevelés
  • algoritmusok alkotása és alkalmazása
  • a felfedezés örömének biztosítása
  • életkori sajátosságok figyelembevétele
  • képességek szerinti differenciálás
  • integrálás: ,,mindenki jó valamiben"
  • gyakorlat-orientáltság : a próbálgatás fontossága
  • nyílt végű feladatok
  • divergens, féldivergens problémák, feladatok
  • egyénre szabott munkatempó
  • a problémák többoldalú megközelítése
  • barkácsolás, modellezés
  • a tervkészítés fontossága
  • szoros kapcsolat a különböző tantárgyak között
  • számítógépes alkalmazások
  • az  alkotó gondolkodás: ,, az emberi szellemi tevékenység lényege nem algoritmusok végrehajtása, hanem algoritmusok alkotása." (Lovász László)  

Oktatási program (készségek, jártasságok, ismeretek megszerzése, képességek fejlesztése):
  • jártasság megszerzése több játékcsaládban, feladványokban, rejtvények fejtésében
  • a közös jellemzők megtalálása egy-egy játékcsaládon belül
  • egy játékcsaládon belüli eltérések elemzése: következmények, a szabály indoklása, értékelése
  • az egyes játékok esetében a főbb törekvések, legfőbb szempontok összefoglalása, s ez alapján elméleti háttér létrehozása, stratégiák kezdők számára
  • hátrányos és előnyös szabálymódosítások keresése
  • nyerő stratégiák keresése, algoritmusok keresése, lejegyzése
  • feladványok-rejtvények megfejtése, tanulságok-módszerek, feladványkészítés
  • táblajáték-matematika (feladatok megoldása, készítése)
  • manuális tevékenység (játékok elkészítése, ötletek)
  • a keresztrejtvényfejtés és készítés alapjai
  • versenymódszerek, lebonyolítási- és értékelési technikák
  • az Élő-féle „beszélő" pontozás matematikája
  • a svájci módszer értékelése
  • elmélyedés néhány játékban, rejtvényben, feladványban
  • új játékok megalkotása
  • táblajáték történeti érdekességek
  • magyar játéktörténet (sakk, magyar kártya, tarokk, ostábla)
  • híres emberek, akik szerelmesei voltak valamely logikai játéknak  (kik voltak, milyen korban éltek, miről híresek, pl.:Napóleon, Nagy Frigyes, Diderot, IV.Frigyes Vilmos, stb. és a magyarok: pl.: Erkel Ferenc, Bláthy Ottó Titusz, Zrínyi Miklós, Széchenyi István, Görgey Artúr.)

Elméleti eszköztár:
  • táblásjátékok
  • kártyajátékok
  • dobókockás játékok
  • logikai rejtvények
  • sík-és térbeli kirakó játékok
  • ceruzával játszható stratégiai játékok
  • táblajáték feladványok
  • keresztrejtvények
  • egyéb logikai játékok és rejtvények

Tárgyi eszköztár:
  • játékkészletek
  • olló, kés
  • ceruza, toll
  • papír, ragasztó
  • kocka, korong
  • kupak, dugó
  • sakkóra
  • babszem
  • gomb

Módszertani eszköztár:
  • páros munkavégzés
  • egyéni munka
  • csoportmunka
  • differenciált munka
  • frontális munka
  • könyvtári, és internetes kutatómunka
  • kiselőadás, bemutató
  • versenyek:,, talpon maradós", ,,hétpróbás", ,,zsetongyűjtéses logikaszinó" 
http://www.mora16.hu/index.php?content=main&did=26&smid=1#ct

Móra Ferenc Általános Iskola, Budapest, 16. ker.   - Dr. Gyopárné Barzsó Margit írása

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése